Sulaman Manik Labuci

Sulaman manik labuci adalah sesuatu yang manjadi kegilaan golongan wanita pada masa kini..kalau kawan2 semua tengok, sulaman ni dah jadi trend..kalau tempah baju tu, mesti nak jahit manik sekali..apa2pun manik ni kalau kena gayanya baju yang murah pun cantik..dan bukan sesuatu yang nak dihairankan bila kadang2 harga untuk tempahan manik labuci boleh cecah hingga ribuan ringgit..
apa yang aku nak share di sini adalah macam mana bermulanya minat saya dalam dunia manik sehingga akhirnya menjadi pendapatan tambahan untuk saya sendiri...oleh kerana setiap kali ada kelas manik, para peserta panggil saya cikgu..jadi saya akan gunakan gantinama saya dengan CIKGU
r
r
Bermulanya kisah......
CIKGU ni memang ada butik..dah hampir 2 tahun butik CIKGU beroperasi.butik ni berkonsepkan busana muslimah kontemporari..bermula dengan jualan pakaian siap, tudung dan selendang serta aksesori2 lain, CKGU tambah lagi satu servis kat kedai iaitu perkhidmatan tempahan jahitan -pakaian dan langsir. Alhamdulillah sambutannya amat menggalakkan dan kadang2 menjadi pendapatan utama butik plak berbanding jualan barang siap.
kisah manik ni bermula bila CIKGU rajin melayari fotopages setahun yang lepas..ya ampun banyaknye otai2 manik kat sana. cantik2 plak tu..memang hari2 gila nak jengok sana..masa cikgu jadi konsultan kat KL, pernah la nak gi belaja manik ngan sebuat pusat jahitan ni, dah booking banyak kali tapi takde rezeki nak ikuti kelas..sibuk yang amat..sehinggalah suatu hari tu bila salah sorang otai manik ni dah mula buat kelas..CIKGU pun register..alhamdulillah dapat jugak ikuti, kelas yang kedua rasanya..dan berjuta2 penghargaan kutujukan buat kakakku @ cikgu manikku @ http://msdnoraini.fotopages.com/ yang membuka jalan padaku untuk berkecimpung dalam dunia manik...KAK NOR thanks a lot..
r
r
Sehinggalah ke hari ini..manik menjadi sebahagian dalam hidup CIKGU. Setiap minggu CIKGU terikat dengan kelas manik yang diadakan dengan kerjasama kolej komuniti..dan manik juga memberikan pendapatan tambahan, yang kadangkala melebihi pendapatan tetap bulanan CIKGU..apa yang penting kena KREATIF, RAJIN dan SABAR untuk berkecimpung dalam dunia MANIK LABUCI..

1 comments:

ku tak sempurna said...

assalamualaikum... cikgu...
saya pun gi belajar ngan ladybeads... kelas bulan 12 thn lps... rupanyer cikgu kt org yg sama :D ... sy pn berforum kat cari.com... guna nama deions... cikgu ada ngajar cr nak jht baju tak... teringin nak belajar la.. anyway, salam perkenalan

top